- Hvordan redigerer du dine historier, får du hjælp til det, eller har du selv lært håndværket (på den hårde måde)?
Først skriver jeg løs uden at redigere. Så redigerer jeg selv min bog, så godt jeg kan. Så læser min mand manuskriptet og kommer med en masse rettelser, for han er meget hård og en garvet anmelder (han driver www.kultur-cafeen.com), så han kan lynhurtigt spotte, hvor plottet halter eller sproget bliver klichefyldt. Når vi synes bogen er så god, som den kan blive, sender jeg den til forlaget, hvor min redaktør, Louise Tellerup, laver manuspleje på den. Hun er også knivskarp og god til at få sproget til at flyde bedre. Manus ryger frem og tilbage mellem os på mail en fire-fem gange, før det er klart til sats. Derefter en eller to korrekturer før bogen bliver trykt.
- Hvornår begyndte du at skrive, og var du åben omkring det, eller holdt du det for dig selv, indtil du f. eks. var udgivet?
Jeg begyndte at skrive, da jeg var omkring 11 år, og der var den en dyb hemmelighed. Jeg var flov over at fortælle andre om det. Først da jeg mødte min nuværende mand som 21-årig, turde jeg tale åbent om det, og han bakkede mig op i interessen. På nettet deltog jeg i forskellige konkurrencer og skrivekurser, og det var i en konkurrence, jeg blev 'opdaget' af Tellerup, hvilket i sidste ende førte til en kontrakt på tre romaner.
- Hvordan reagerede dine omgivelser på, at du gerne ville skrive, var de støttende, fordømmende, ligeglade, fandt de det underligt eller var det i orden, at du gerne ville forfølge dine drømme?
Familien troede nok ikke rigtig på at det ville blive til noget, før det var en realitet, at jeg havde en kontrakt i hånden. Min mand har altid bakket mig op og støttet mig - også da det kun var en interesse. Han tog det alvorligt fra begyndelsen. Nu bakker familien fuldt ud op om projektet, og det er rigtig dejligt at mærke, at mine forældre og søskende er glade på mine vegne.
- Hvordan er din arbejdsrutine, er du systematisk, holder en lige linje, arbejder i et vist antal timer for så at holde pause, eller arbejder du, når inspirationen rammer dig?
I perioder, hvor jeg har haft frihed til at skrive dagligt (f.eks. under barsel med mine tvillinger), så har jeg haft en rutine, hvor jeg skrev nogle timer om formiddagen og nogle om eftermiddagen - tilpasset børnenes sovetider. Hvis børnene ikke er hjemme, kan jeg skrive fem timer i træk uden pause, og derefter er jeg helt død. Til gengæld kan jeg på de bedste dage nå at skrive op til ti sider. Med fuldtidsarbejde som lærer skriver jeg først når børnene er i seng og forberedelsen er overstået. Det bliver maks. til en time om aftenen og dermed kun et par sider om dagen.
- Skriver du fra start til slut, eller springer du fra den ene scene til den anden, for derefter at binde det hele sammen?
Jeg lægger en plan, før jeg begynder at skrive. Det er en skitse over det færdige plot. Derpå begynder jeg fra en ende af. Kører jeg død i et kapitel, hopper jeg måske videre til næste, og ofte viser det sig, at det ikke behøver sammenbinding, fordi det 'døde' kapitel var færdigt.
- Hvordan var det, da din første bog kom på gaden, og hvordan var det med bog nr. 2?
Det var fantastisk - som en drøm der gik i opfyldelse. Jeg signerede bøger i en boghandel og havde inviteret alle jeg kendte. På et tidspunkt var der kø helt ud på gaden, for folk strømmede til. På under en time var der udsolgt, og på hele dagen blev der solgt 150 bøger, hvilket oversteg mine vildeste fantasier. Bind to er ikke udkommet endnu, men jeg tror, det bliver en mere afdæmpet oplevelse.
- Hvordan prioriterer du hverdagen og skrivningen, hvordan får du det til at hænge sammen?
Jeg vælger tv fra, så der er tid til at skrive om aftenen, når børnene er i seng. Min mand læser meget, så ofte sidder vi sammen, hvor han læser og jeg skriver.
- Har du fået gode råd af andre undervejs, søgt hjælp og støtte på f.eks. nettet?
Jeg synes, det var fantastisk at deltage i Saxos forfatterskole på nettet - også selvom jeg aldrig blev én af dem, som forfatterne (lærerne) derinde kommenterede på. Jeg fik masser af positiv feedback fra de andre brugere, hvilket gav et enormt selvtillidsboost.
- Har du et specielt arbejdsrum/sted eller skriver du i stuen, på en cafe eller biblioteket?
Jeg skriver ofte i stuen med min netbook på lårene eller i kontoret ved min rigtige pc. På rejser medbringer jeg en notesbog og skriver i hånden, hvorefter jeg skriver det ind på netbooken om aftenen i sengen.
- Hvad synes du om bøger, der handler om at skrive, har du nogensinde selv læst en?
Jeg har læst Stephen Kings Om at skrive. På det tidspunkt var jeg vild fan af ham og syntes bogen er fantastisk. Til en bogmesse mødte jeg Lene Kaaberbøl, som anbefalede Steering the Craft af Ursula Le Guin. Den er også god (ikke oversat til dansk), men den er mest til hvis man ikke allerede er i gang, synes jeg. Fagbøger kan være fine nok, men jeg lærer lige så meget af at læse andre gode forfattere og lægge mærke til, hvad de gør godt.
- Hvilket forhold har du til dine personer, vandrer de rundt i stuen sammen med dig, eller foregår det mere på et tankemæssigt plan? Hvordan kommer du på dem?
De er kun i fantasien. De opstår hen ad vejen - persontegningen er ikke på plads på samme måde som plottet er det fra starten. Personerne afspejler vel dele af mig selv og min måde at tænke på og nogle gange personer jeg har mødt i mit liv.
- Hvor finder du din inspiration og research, informationssøger du på Google, eller læser du fagbøger, opsøger du relevante mennesker, som måske arbejder med det, som du gerne vil vide noget om?
Jeg bruger mest google, men låner også bøger på biblioteket. Til Den Gyldne Nøgle havde jeg lavet en del research om Alhambrapaladset i Sydspanien (hvor romanen til dels foregår), idet jeg havde skrevet speciale om stedet, så der havde jeg en masse 'gratis' research, før jeg gik i gang. Til den roman, jeg er ved at skrive nu, laver jeg research ved at søge på nettet og slå op i historiske værker og læse romaner fra samme periode, som bogen foregår i.
- Hvordan er det at arbejde sammen med forlagene, både da du var novice inden for skrivefaget og nu? Er der noget, som det er godt at overveje, når man er ny, og når man er etableret som forfatter?
Jeg har et forlag, som lytter meget til deres forfatteres ønsker og ideer, så jeg synes at det kører rigtig godt. På større forlag har man vist ikke (?) så meget indflydelse på f.eks. forsidebillede og PR. Det er rart at Tellerup er åbne over for mine ideer på de punkter. Jeg synes, det er vigtigt at kende sit værd og allerede fra starten beslutte, om man vil arbejde gratis eller ej - her tænker jeg ikke på forlag og kontrakter, men på foredrag og undervisning. Jeg har et produkt at tilbyde som foredragsholder, og det tilbyder jeg ikke gratis, selvom jeg er debutant.
- Hvordan tager du noter? Har du altid en notesbog i tasken, en diktafon, bruger du mobiltelefonen. sniger du dig lige væk, hvis der dukker noget op, som du bare skal have griflet ned, eller kan du holde det hele i hovedet?
Gode ideer opstår for det meste under transport. I bilen kan jeg ikke skrive noget ned, så der forsøger jeg at huske det. I toget har jeg altid min notesbog med.
- Hvilke bøger/genre læser du selv. Er du mest til din egen genre, og fortrækker derfor også den som frivillig afslapningslæsning, eller er der også andre genre, som du er fan af?
Jeg holder af fantasy, men er mest til den 'åbne konstruktion', hvor der f.eks. indgår en parallel verden ved siden af den virkelige. Rene fantasy-universer, som ikke har noget med virkeligheden at gøre siger mig mindre. Selvom en undtagelse er Kaaberbøls Skammerserie. Jeg er f.eks. vild med Philip Kerrs serie Lampens børn. Herudover er jeg vild med C.J. Sansoms Shardlake-serie, som hører under genren historisk krimi.
- Har du en yndlingsbog, og hvorfor har du lige netop valgt den? Er det historien, skrivemåden, persongalleriet eller noget helt tredje?
Sovereign af C. J. Sansom (er desværre ikke kommet på dansk endnu). Det er nummer tre i serien om advokaten Matthew Shardlake. Bind et hedder Djævlens Værk på dansk, og bind to hedder Sort Ild. De udkommer på Klim. Sort Ild var min favorit, indtil jeg læste Sovereign. Fantastisk spændende plot, godt skrevet, fedt persongalleri, formidabelt sprog, fabelagtigt univers. Læste de 600 sider i næsten et stræk, kun afbrudt af et par timers nattesøvn.