Denne bog har i lang tid kun kunne købes antikvarisk, og i langt de fleste af mine forfatterinterviews, er den blevet fremhævet og af mange betragtet som bibelen indenfor skrivning. Dette gjorde mig naturligvis nysgerrig, og da bogen blev genoptrykt og mulig at få fat på igen, så købte jeg med det samme min egen udgave. Nu måtte mysteriet opklares, var den virkelig så god, som det blev påstået?
Bogens første halvdel består af Stephen Kings egen historie og giver et indblik i denne forfatter, som nok har indfanget og holdt mange af os fanget med sine historier. Anden halvdel handler om hans syn på det at skrive, det at være forfatter og hvilke behov, det skaber at have et kreativt sind.
Sidste del handler om ulykken, der næsten dræbte ham og det var i tiden efter ulykken med tonsvis af genoptræning, at hans hustru og Ideal Reader laver et kontor i forhallen, hvor han skriver On writing færdig.
Det første som bliver slået fast, er at en forfatters to vigtigste værktøjer er at læse og skrive. Det kan ikke slås hårdt nok fast, men du skal ikke læse for at studere skrivekunsten. Du skal læse, fordi du kan lide historier. Det er der, mens du sidder trygt i sofaen med næsen begravet i bogen, at læringen sker. Her har de dårlige historier faktisk mere at lære de kommende forfatterespirer, end de gode historier har.
Det næste er at indrette dig med en fast rutine. Hvor mange ord skal der skrives per dag? Og måske vigtigst af alt, hvor skal du skrive disse ord? Enhver forfatter bør have et rum af sit eget, et rum hvor ens muse kan trives. Et rum med en dør, så den ydre verden kan lukkes ude, mens der fokuseres på den indre. Et sted, hvor din muse kan trives. I Stephen Kings tilfælde er det en mand og ikke en kvinde, som vi kender det fra de græske Guder og gudinders historier.
Mens du lukker den ydre verden ude og befinder dig i den indre, så kan det sammenlignes med at gå en tur i skoven, hvor du nøje studere hvert enkelt træ. Når bogen så er skrevet, så er det tid at træde tilbage, forlade træerne og træde så langt tilbage, at du kan se hele skoven.
Hvilke temaer er der i din historie?
Hvad kan der bygges videre på?
Hvilke dele skal uddybes og trækkes længere frem i lyset?
Det er ikke kun disse emner, Stephen King trækker frem i lyset. Han bruger også termer som Ideal Reader, i hans tilfælde er det hans hustru Tabby. Hun er den første, som læser hans historier. Hun er den, han først og fremmest skriver til.
Matematik bliver også trukket ind i billedet. Hvem havde gættet, at en formel kan fortælle dig, hvordan du skal redigere i første omgang? Den havde jeg personligt ikke selv set komme.
Dette er kun et meget lille uddrag af det, som kan findes i denne bog om skrivning. Efter at have læst den, forstår jeg godt, hvorfor nogle kalder den en bibel indenfor skrivning. Hvis du selv skriver eller kender en, som gør, så læs den. Under hele læsningen var der en tanke, som stod særlig klart og det var; Endelig er der en, som forstår det.